Thursday, January 7, 2010

Muzium mini Peter Wee

Lelaki ini telah menumpahkan seluruh jiwa dan raganya untuk mempertahankan legasi Baba dan Nyonya di Singapura.



"JEMPUTLAH duduk di sofa itu. Di situlah Tun Endon Mahmood (Allahyarham) pernah duduk ketika kunjungannya beberapa tahun lalu," kata pemilik galeri Katong Antique House, Katong, Singapura, Peter Wee mengalukan kehadiran sekumpulan wartawan dari Malaysia. Bicara lelaki tua berkulit cerah itu ramah dan santun.

Ketika masing-masing terpegun menyaksikan barangan antik warisan Baba dan Nyonya di segenap ruang, Wee, 63, atau mesra disapa Baba Peter Wee membuka daun pintu almari berisi kain-kain batik.

"Nak tengok kain sarung warna apa? Cakap sahaja warnanya, saya keluarkan," ujarnya dalam bahasa Inggeris biarpun dia amat fasih berbahasa Melayu.

Sungguh menarik apabila beliau dapat mengeluarkan kesemua warna yang disebutkan termasuk kain batik berwarna kuning terang, merah jambu dan putih.

"Warna-warna ini turut menjadi kegemaran kaum Nyonya. Memang susah sikit hendak jumpa warna-warna macam ini sebab kain batik yang popular biasanya berwarna coklat dan berona lebih gelap.

"Penggunaan batik lukis berbanding batik cetak juga bercirikan kaum Cina. Motif flora kerap menjadi pilihan," terangnya.

Meminta salah seorang daripada pengunjung wanita menjadi model, Wee kemudian menunjukkan cara memakai kain batik lepas yang sememangnya tidak berjahit.


GAMBAR RAJAH kebaya nyonya dan aneka alatan tradisi Baba Nyonya.

Wee tidak kekok menunjuk ajar langkah-langkah memakainya dan nada suaranya sentiasa teruja untuk berkongsi pengetahuan tentang budaya Baba dan Nyonya.

Hakikatnya, memang itulah yang Wee lakukan sejak dulu lagi. Wee berusaha mengumpulkan elemen warisan Baba dan Nyonya, lalu menyampaikan pengetahuannya kepada khalayak.

Koleksinya diperoleh daripada warisan keluarganya dan keluarga Baba dan Nyonya yang lain. Ada juga yang dibeli, misalnya daripada lelongan dan ada pula yang 'dipungut' daripada mereka yang tidak memerlukannya lagi.

Luar biasa

Muzium mini Katong Antique House yang merupakan rumah kedai dua tingkat menjadi saksi kepada kesungguhannya menyimpan khazanah budaya Baba dan Nyonya.

Di segenap ceruk termasuk anak-anak tangga sekalipun, terdapat barangan Baba dan Nyonya yang melatari pandangan sehingga kaki perlu berhati-hati semasa memijak anak tangga.

Tingkat bawah rumah dipenuhi dengan pelbagai barangan seperti tembikar, bingkai gambar lama, kebaya Nyonya dan perabot antik. Sementara tingkat dua pula terdapat koleksi kain batik, kasut sulaman manik dan mangkuk tingkat variasi rupa.

Minat Wee untuk mengumpul barangan antik Baba dan Nyonya terbit sebelum memiliki Katong Antique House pada tahun 1979 lagi. Wee berkata, menyimpan warisan budaya ini ialah minat dan keghairahannya.

Beliau sendiri mengakui tidak pernah menghitung berapa banyak koleksi yang dimilikinya. Kini, setelah usianya melewati enam dekad, gelora kasihnya masih tertumpah pada warisan budaya asal-usulnya itu.


HOTEL Le Peranakan yang terletak di East Coast Road, Singapura menawarkan pengalaman yang unik. KANAN: ANEKA kasut manik.

"Saya terlalu sibuk mengumpul barangan, menulis tentang Baba dan Nyonya serta mengkajinya. Saya bukan sekadar mengumpul barang sebaliknya cerita di sebalik barang itu. Ia benar-benar memotivasikan saya.

"Jika anda melihat sepasang kasut manik, ia turut menceritakan tentang Nyonya atau bibik yang menyulam kasut itu. Saya bukan sekadar pengumpul, saya juga penglipurlara!" katanya yang tidak berkahwin.

Sesekali, Wee yang pernah disifatkan 'extraordinaire' oleh majalah The Peranakan pada tahun 1998 dek kejituan minatnya terhadap kebudayaan Baba dan Nyonya mengelus rambutnya yang memutih.

"Ya, ia boleh dianggap sebagai pengorbanan demi budaya. Hari-hari saya berada di galeri ini. Saya boleh dikatakan seperti 'berkahwin' dengan budaya," kata generasi kelima Baba dan Nyonya di Singapura itu.


BEBERAPA mangkuk tingkat tradisi kelihatan di atas sebuah almari di Katong Antique House, Singapura.

Namun, Wee tetap ingat asal keturunannya adalah dari Melaka.

Baba dan Nyonya atau Peranakan merupakan kaum yang unik kerana ia terbentuk daripada asimilasi budaya. Kaum Cina dari negara China yang datang ke Melaka pada kurun ke-15, kebanyakannya pedagang, menetap di situ dan menyerap budaya masyarakat setempat khususnya Melayu.

Pulut inti

Wee menjelaskan, kaum Baba dan Nyonya bukanlah satu percampuran darah sebaliknya adaptasi budaya.

Pembukaan Negeri-Negeri Selat bermula pada hujung 1700-an oleh British antara faktor mendorong penghijrahan kaum Baba dan Nyonya ke Pulau Pinang dan Singapura. Katong misalnya merupakan antara kawasan utama komuniti Baba dan Nyonya di Singapura.

Wee merupakan anak bongsu kepada pasangan Wee Guan Hong dan Josephine Tan Pin Neo. Pin Neo merupakan anak tunggal Tan Cheng Kee, salah seorang daripada empat orang anak lelaki kepada ahli perniagaan kaya dari Melaka.

Cheng Kee mempunyai pertalian darah dengan pengasas MCA, Tun Tan Cheng Lock.

Wee menyifatkan, gaya hidup masyarakat Baba dan Nyonya terdiri daripada 80 peratus budaya Cina dan 20 peratus Melayu, Portugis, Belanda dan British.

Pertuturan mereka adalah gabungan bahasa Hokkien, Melayu dan Inggeris. Mereka berdondang sayang, berjoget dan makan sirih.



"Bukan sahaja dalam pertuturan, dan kehidupan seharian, bahkan adat perkahwinan juga.

"Menurut adat perkahwinan tradisi Baba dan Nyonya, ia dilaksanakan selama 12 hari dan pada hari terakhir, tetamu disajikan dengan nasi lemak.

"Seperti konsep yin dan yang, nasi melambangkan lelaki dan sambal melambangkan perempuan," ujar Naib Presiden I Persatuan Peranakan Singapura itu.

Dalam kunjungan pihak media, Wee turut menjamu kami dengan sajian pulut inti yang dibuat sendiri. Berwarna biru, pulut inti dibuat menggunakan bunga telang yang lazim digunakan untuk membuat nasi kerabu di Pantai Timur.

Wee turut bercerita tentang ibunya, Pin Neo, 96, yang sehingga hari ini masih selalu memakai kebaya.


PETER WEE (kanan) menunjukkan cara memakai kain batik lepas.

Namun, Wee sedar yang gaya hidup dan adat Baba dan Nyonya kini sudah terlalu kurang dipraktikkan oleh generasi muda dan amat sukar untuk melihat anak-anak gadis berkebaya di jalanan.

"Jangankan pakaian atau bahasa pertuturan, adat berteriak pun susah untuk diamalkan.

"Macam mana hendak berteriak panggil? Bapa mari makan, ibu mari makan, nenek mari makan, adik mari makan, abang mari makan.

"Kalau masing-masing hendak keluar rumah pun main keluar sahaja tanpa beritahu," katanya sambil menerangkan ramai juga antara kaum Baba dan Nyonya di Singapura yang telah berhijrah ke Australia.

Namun, Wee mengamalkan peribahasa berpijak di bumi nyata. Beliau tidak berhajat untuk menentang masa kerana sedar pemodenan dan budaya Barat kian meresapi dunia.

Hotel butik

"Secupak tidak boleh jadi segantang. Dunia dan zaman berevolusi. Yang tradisional akan berubah menjadi moden.

"Saya cuma tidak mahu apa yang pernah dimiliki hilang. Menjadi tanggungjawab untuk yang tua menyimpan dan menceritakan kepada yang muda," ujarnya yang baru sahaja menghasilkan buku A Peranakan Legacy terbitan Marshall Cavendish.

Sekurang-kurangnya pada masa ini, Wee boleh tersenyum sedikit apabila ada beberapa pasangan muda berkahwin berminat menyewa pakaian daripadanya.


MASAKAN pulut inti yang menggunakan bunga telang.

Siri televisyen Singapura mengenai kaum Baba dan Nyonya, Little Nyonya juga mendapat sambutan hangat sehingga ke negara-negara jiran malah sudah disiarkan di Amerika Syarikat.

Pembukaan hotel baru, Le Peranakan di East Coast Road, Singapura turut membuat Wee tersenyum gembira. Hotel butik yang diuruskan oleh Radiance Hospitality Group itu mempunyai dekorasi berasaskan budaya Baba dan Nyonya yang mampu memberikan pengalaman yang berbeza.

"Ia satu perkembangan yang menggembirakan. Saya suka apabila nama Peranakan terus 'dipanjangkan'," ujarnya sambil memberitahu Persatuan Peranakan Singapura kini dianggotai kira-kira 1,900 ahli. Persatuan itu turut mempunyai hubungan yang akrab dengan Persatuan Peranakan Melaka, Pulau Pinang, Kuala Lumpur dan Selangor.

Saat ditanya apakah pesanan terakhirnya buat generasi muda, Wee yang amat meminati lagu-lagu irama asli seperti joget dan keroncong memberi amaran:

"Jangan sesekali ubah lagu asli. Janganlah rosakkannya."

No comments:

Post a Comment