Friday, June 18, 2010

Obses kosmetik di Iran


DENGAN populasi 74 juta, Iran kini berada di tangga kedua sebagai pasaran terbesar kosmetik di Asia Barat.


SELEPAS diharamkan sewaktu Revolusi Islam 1979, kini kosmetik seperti lipstik dan pengilat kuku mula 'membanjiri' pasaran negara Iran sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Malah, Iran merupakan pasaran kedua terbesar produk kecantikan di Asia Barat.

Berikutan revolusi tersebut, anggota polis yang melakukan rondaan di jalanan akan mendenda atau mungkin menahan wanita yang melanggar arahan tersebut sehinggalah peraturan itu dilonggarkan selepas peperangan Iran-Iraq antara tahun 1980 hingga 1988.

Apa yang pasti, kebanyakan wanita Iran mula menggilai alat-alat solek selepas pemerintah membenarkan produk kecantikan diimport pada pertengahan 1990-an.

Lantaran itu, ramai wanita terutama golongan muda yang hidup dalam suasana serba moden berhias cantik apabila keluar dari rumah tanpa sebarang rasa takut atau bersalah.

Produk kosmetik seludup

Berdasarkan satu tinjauan terbaru, rakyat Iran dianggar membelanjakan kira-kira dua bilion dolar (RM6.65 bilion) setahun untuk membeli produk kosmetik.

Jumlah tersebut menunjukkan sekitar 29 peratus kuasa membeli dalam pasaran kosmetik Asia Barat disumbangkan oleh Iran dengan majoritinya didominasi oleh Arab Saudi. Iran memiliki sejumlah 74 juta orang penduduk.

Kebanyakan produk kecantikan kini diimport atau diseludup ke Iran memandangkan negara itu hanya menghasilkan sedikit alat solek sendiri.


WANITA muda menjadi kelompok utama yang menggerakkan trend kecantikan di Iran.


Hampir semua jenama antarabangsa popular seperti Yves Saint Laurent, Guerlain, L'Oreal dan Bourjois boleh didapati di pusat beli-belah moden dan pasar raya dalam bandar-bandar besar.

"Dianggarkan kira-kira AS$700 juta (RM2 bilion) hingga AS$750 juta (RM2.5 bilion) nilai produk kosmetik diimport ke Iran secara haram," kata Abbas Najafi, Ketua Biro Penyeludupan Iran.

Vista Bavar yang mempromosikan pelancaran produk Eropah jenama Caprice di Iran mempunyai pendapat serupa, sambil menegaskan bahawa banyak produk kecantikan telah diseludup ke Iran.

"Kementerian Kesihatan sangat teliti mengenai kriteria yang dikehendaki sebelum satu-satu produk dipasarkan ke Iran. Bagaimanapun, ia sebenarnya satu peraturan yang bagus untuk pengguna sekali gus mereka dapat mengetahui kualiti barangan yang dibeli," ujar Bavar.

Individu yang terlibat dalam perniagaan produk kecantikan mengakui bahawa produk yang diseludup cenderung untuk mempunyai kualiti yang rendah.

"Sejak beberapa tahun lalu, pasaran dibanjiri dengan produk berkualiti rendah dari China yang tidak memenuhi standard yang ditetapkan," jelas seorang pengimport utama produk kosmetik yang tidak mahu dikenali.

Bagaimanapun, produk China merangkumi kira-kira 30 peratus barangan import haram dan ia mempunyai pasaran tersendiri di kawasan pedalaman serta di kalangan penduduk yang berpendapatan rendah.


DUA orang wanita Iran sedang memilih haruman di sebuah kedai.


Menurut tinjauan yang dilakukan oleh TMBA, sebuah institut penyelidikan ekonomi di Iran, kira-kira 14 juta wanita urban negara itu yang berusia antara 15 hingga 45 tahun secara purata membelanjakan AS$7 (RM23.20) sebulan untuk barangan kosmetik.

Dengan gaji minimum di Iran bermula antara AS$300 (RM998) dan purata pendapatan bulan antara 600 (RM1,996) hingga 700 dolar (RM2,329), ia dianggap jumlah yang logik.

TMBA mengatakan rakyat Iran berbelanja untuk kosmetik mungkin disebabkan kebanyakan populasi kini terdiri daripada golongan muda dan urban. Setengah daripada populasi penduduk adalah mereka yang berusia di bawah 30 tahun dan 65 peratus lagi penduduk bandar.

Wanita yang bekerja dengan pemerintah bagaimanapun masih tidak boleh memakai alat solek di tempat kerja.

"Disebabkan kod pemakaian yang telah ditetapkan, golongan muda di Iran terpaksa memberi perhatian yang lebih terhadap wajah mereka," ungkap Mina yang menjual produk kosmetik di Tehran.

"Sesetengah anak gadis menghabiskan masa berjam-jam di depan cermin untuk bersiap. Jika fesyen di Eropah hanya untuk tampil semula jadi tanpa sebarang solekan, di Iran mereka lebih gemar memakai alat solek." - AFP

No comments:

Post a Comment