Wednesday, October 28, 2009

PEMBERSIH PAIP MESRA ALAM



sekarang nih....dalam hidup manusia semua nak kembali kepada alam....bagus la ader kesedaran dalam diri manusia masa kini dlalam menjaga alam sekitar....-duniakita


Sistem pembersihan saluran paip mesra alam Dr. Pipe berkesan, selamat, cepat dan memberi penjimatan kos dalam jangka masa yang panjang.




SALURAN paip air bukan sekadar alat yang mengalirkan air untuk ke kediaman, bahkan ia juga indikasi yang memberi maklumat tentang sesuatu tempat seperti kediaman atau pejabat itu dibuka.

Saluran paip juga terdedah kepada karat, mendapan, gris dan lain-lain bahan berbahaya yang penuh dengan bahan-bahan pengoksidaan.

Justeru, semakin bertambah usia paip tersebut semakin banyak bahan bahaya yang terbentuk.

Tanpa disedari, bahan-bahan asing itu mengalir bersama menerusi bekalan air kita sehingga ke paip yang menyalur air ke rumah kita. Saban hari, kita akan menggunakan air tersebut untuk mandi, mencuci dan memasak.

Kita sebenarnya terdedah kepada pelbagai bahan asing dan tercemar yang terdapat di dalam air itu.


PENTINGNYA proses pembersihan paip bagi menjaga kesihatan setiap isi rumah.


"Beberapa jenis mendapan seperti tembaga, plumbum dan arsenik yang terdapat dalam air boleh menyebabkan alahan pada kulit.

"Dalam kes-kes yang ekstrem ia boleh menyebabkan kanser, kerosakan otak dan penyakit jantung," jelas Ketua Pegawai Eksekutif E-Dr. Pipe Sales & Services Sdn. Bhd. Malaysia, Melvin Lim ketika ditemui Kosmo! baru-baru ini.

Jenis paip

Kajian menunjukkan jenis-jenis paip yang digunakan di dalam rumah dan bangunan komersial terdiri daripada paip-paip besi galvani (GI), polyvinyl chloride (PVC), acrylonitrile butadiene styrene (ABS) dan paip-paip polimer.

Kita mungkin tidak mengetahui bahawa paip-paip air yang berusia lebih setahun berkemungkinan besar mempunyai mendapan bahan asing.

Sehubungan itu, paip-paip air itu perlu dibersih dan diselenggarakan melalui satu sistem pembersihan yang berkesan bagi memastikan air yang keluar daripada paip selamat untuk digunakan.

Kini, setiap isi rumah tidak lagi perlu risau dengan adanya perkhidmatan Dr. Pipe. Segala masalah dan kegusaran terhadap tahap kualiti air di kediaman anda akan menemui jalan penyelesaian.


PERALATAN yang digunakan Dr. Pipe cukup ringkas malah tidak memerlukan ruang yang luas.


Dr. Pipe yang ditubuhkan pada tahun lalu merupakan pakar pembersihan paip mesra alam yang pertama di Asia Tenggara.

Kehadiran Dr. Pipe yang bergerak secara kumpulan dengan memakai pakaian seragam berwarna hijau telah menawarkan khidmat pembersihan paip kepada pelbagai peringkat pelanggan termasuklah industri, perdagangan dan perumahan.

"Dr. Pipe merupakan syarikat pertama di Malaysia yang menyediakan khidmat pembersihan paip. Sebelum ini ia digunakan hanya di dua buah negara iaitu Taiwan dan Jepun.

"Tetapi kali ini Dr. Pipe mencari inisiatif untuk menghasilkan produk sendiri, memandangkan rakyat kita masih kurang kesedaran berhubung bahaya menggunakan air yang tidak bersih," ulas Lim.


JURUTEKNIK Dr. Pipe menunjukkan perbezaan air setelah proses pembersihan dijalankan.


Menggunakan kaedah pembersihan hidro-dinamik yang canggih, sistem pembersihan Eco-wash Dr. Pipe merupakan teknologi terbaru bagi industri pembersihan paip.

Penggunaan peralatan seperti kompresor memberikan alternatif yang lebih berkesan, bersih dan mesra alam berbanding kaedah pembersihan biasa yang menggunakan bahan kimia berbahaya.


KEKOTORAN yang ada di setiap saluran paip akan dibuang.


"Sistem pencucian Eco-wash Dr.Pipe memberikan keberkesanan yang tinggi dalam menanggalkan mendapan pepejal sehingga 96 peratus di dalam sebatang paip," beritahu Melvin.

Memeriksa

Juruteknik terlatih Dr. Pipe akan terlebih dahulu memeriksa dan menilai keadaan kepala paip, injap paip dan keseluruhan sistem saluran paip sebelum dibersihkan.

Biasanya, pemeriksaan itu dijalankan bagi mengenal pasti jika terdapat kebocoran yang serius pada mana-mana saluran paip.


PAIP utama diperiksa terlebih dahulu bagi memastikan tiada kebocoran.


"Kami bukannya terus membersih paip itu. Sebaliknya mengambil masa sedikit untuk memeriksa keadaan paip pelanggan. Sekiranya terdapat kebocoran, kami akan meminta mereka untuk membaik pulih sistem paip terlebih dahulu," jelas Melvin.

Seteleh meneliti secara keseluruhan kedudukan paip yang ingin dibersihkan, barulah sistem Eco-Wash Dr. Pipe disambungkan kepada saluran paip utama untuk proses pembersihan.

Apabila mesin dipasang, ia akan mengeluarkan mampatan udara berfrekuensi tinggi untuk menghasilkan beberapa tahap momentum bersama-sama aliran air di dalam saluran paip.




Proses itu bertujuan melerai dan mengeluarkan bahan-bahan asing pejal dan mendap.

"Menariknya proses ini langsung tidak menggunakan sebarang cecair kimia untuk membunuh kuman di dalam setiap batang paip.

"Anda juga tidak perlu bimbang sekiranya saluran paip yang berkarat atau rosak akan menjadi lebih teruk. Ini kerana proses tekanan udara yang digunakan itu bergerak mengikut arah berputar," ulasnya.

Penapis air

Proses pembersihan mengambil masa kira-kira dua hingga tiga jam bagi kediaman biasa. Kemudian, paip akan diperiksa satu persatu sehingga air yang keluar benar-benar jernih.

Selain itu, bagi mendapatkan kualiti air yang lebih bersih, pengguna boleh menggunakan penapis air seperti yang sering digunakan oleh orang ramai.

"Awalnya, air yang keluar daripada mana-mana injap paip pastinya berwarna karat. Setelah proses ini dilakukan perbezaan kualiti air dapat dilihat dengan jelas," katanya yang menyarankan orang ramai melakukan pembersihan itu sekurang-kurangnya sekali setahun.

Premis yang menggunakan perkhidmatan Dr. Pipe akan diperiksa supaya tidak timbul sebarang kerosakan dan memastikan peredaran air berjalan lancar seperti biasa.


sumber:kosmo.com.my

No comments:

Post a Comment